South African Art. Ester Mahlangu.
Presenting the art of South Africa, it is important to note the ethnic diversity of cultures and peoples inhabiting this country. I love it. The politics of self-enclosed communities preaching from century to century, the achievements of a small group of artists, obtained long ago, is alien to me. The art of the world is diverse and this is its charm.
Today I present to your attention, Esther Mahlangu, with whom I was personally fortunate enough to meet!
https://binovskaya-artist.blogspot.com/2020/10/ester-mahlanga-queen-of-mpumalanga.html
Esther Mahlangu was born on November 11, 1935, and is a South African artist from the Ndebele tribe. She is known for her bold large-scale contemporary paintings that nod to her Ndebele heritage. Esther Mahlangu was awarded an Honorary Doctor (Philosophiae Doctor honoris causa) by the University of Johannesburg on April 9, 2018. The art of Mahlangu refers to the clothing and jewelry of the Ndebele people.
Mahlangu first gained international attention in 1989 with an exhibition of European art called Magiciens de la terre (Wizards of the World). Later, in 1991, BMW commissioned her to create an art car, as did other creators of BMW Art Car (including Andy Warhol, David Hockney and Frank Stella). The car, the BMW 525i, was the first “car of African art” and was painted with typical Ndebele motifs.
The car was later exhibited at the National Museum of Women in the Arts in Washington DC in 1994. It was also exhibited at the British Museum in London in 2017
Between 1980 and 1991, she became a resident of the Botshabelo Open Air Museum, which introduces visitors to the culture of the Ndebele.
Her designs were also reproduced in 1997 on the tails of British Airways aircraft, and more recently the same technique was used by the artist to paint the new Fiat 500 for the Why Africa exhibition. (2007, Turin).
Mahlangu is one of the many African artists whose art is frequently exhibited at international exhibitions. Her work is in major private collections, including the Collection of Contemporary African Art (CAAC) by Jean Pigozzi, as well as in many Western museums. Despite the fact that Esther Mahalangu is an internationally recognized artist, she lives in her village in close contact with her culture.
Mahlangu follows a local tradition whereby this particular type of painting technique is passed down in the family, passed down, learned and passed down only by women. These paintings are closely related to the ancient tradition of decorating houses on the occasion of the boys’ initiation ceremony. Between the ages of 18 and 20, the youth of the tribe attend the “circumcision school,” a ritual that confirms their transition to adulthood. In honor of this event, women completely repaint their houses inside and out with a preparation of cow dung and natural pigments. Bright acrylics are also used in patterns outlined in black. Despite the apparent simplicity, the geometric abstraction that these paintings reveal is emphasized by the constant repetition and symmetry of such simple forms that make the whole work quite complex.
Mahlangu runs a school that teaches girls not only drawing, but also the technique of drawing patterns on certain bead compositions. Tradition is not static. As the work of the same Mahlangu suggests, “tradition” is a moving field, oriented towards the future and ready to include a variety of incentives. In fact, while South Africa is currently one of the African nations that can promote and promote the work of its artists both nationally and internationally through similar biennial events in Johannesburg, Esther Malangu’s work is even more daring. because she was born and raised in the midst of political and social upheaval
Представляя искусство Южной Африки важно отметить этническое разнообразие культур и народностей населяющих эту страну. Мне это очень нравится. Мне чужда политика замкнутых в самих себе сообществ, проповедующих из века в век, полученные когда то давно достижения небольшой группы художников. Искусство мира разнообразно и в этом его прелесть.
Сегодня я представляю вашему вниманию, Эстер Махлангу, с которой мне лично посчастливилось познакомиться!
Эстер Махлангу родилась 11 ноября 1935 г. – южноафриканская художница из народа племени ндебеле. Она известна своими смелыми крупномасштабными современными картинами, которые отсылают к ее наследию ндебеле. Эстер Махлангу была удостоена звания почетного доктора (Philosophiae Doctor honoris causa) Йоханнесбургским университетом 9 апреля 2018 года. Искусство Махлангу отсылает нас к образцам одежды и ювелирных изделий народа ндебеле.
Махлангу впервые привлекла международное внимание в 1989 году на выставке европейского искусства под названием Magiciens de la terre (Волшебники мира). Позже, в 1991 году, компания BMW поручила ей создать арт-автомобиль, как это делали другие создатели BMW Art Car (включая Энди Уорхола, Дэвида Хокни и Фрэнка Стеллу). Автомобиль, BMW 525i, был первым «автомобилем африканского искусства» и был расписан типичными мотивами племени ндебеле.
Позже автомобиль был выставлен в Национальном музее женщин в искусстве в Вашингтоне, округ Колумбия, в 1994 году. Он также был выставлен в Британском музее в Лондоне в 2017 году
Между 1980 и 1991 годами она стала резидентом музея под открытым небом Ботшабело, который знакомит посетителей с культурой ндебеле.
Ее проекты также были воспроизведены в 1997 году на хвостах самолетов British Airways, а совсем недавно эта же техника использовалась художницей для рисования нового Fiat 500 по случаю выставки «Почему Африка?». (2007, Турин).
Махлангу – одна из многих африканских художников, чье искусство часто выставляется на международных выставках. Ее работы находятся в крупных частных коллекциях, в том числе в Коллекции современного африканского искусства (CAAC) Жана Пигоцци, а также во многих западных музеях. Несмотря на то, что Эстер Махалангу является всемирно признанной художницей, она живет в своей деревне в тесном контакте со своей культурой.
Махлангу следует местной традиции, благодаря которой этот конкретный тип техники рисования передается в семье, передается, изучается и передается только женщинами. Эти картины тесно связаны с древней традицией украшать дома по случаю обряда посвящения мальчиков. В возрасте от 18 до 20 лет молодежь племени посещает «школу обрезания», ритуал, подтверждающий их переход к взрослой жизни. В честь этого события женщины полностью перекрашивают свои дома изнутри и снаружи препаратом из коровьего навоза и натуральных пигментов. Яркие акриловые краски также используются в узорах, обведенных черными линиями. Несмотря на кажущуюся простоту, геометрическая абстракция, которую раскрывают эти картины, подчеркивается постоянным повторением и симметрией таких простых форм, которые делают всю работу довольно сложной.
Махлангу руководит школой, которая обучает девочек не только рисованию, но и технике рисования узоров на определенных композициях из бисера. Традиция не статична. Как предполагает работа того же Махлангу, «традиция» – это подвижное поле, ориентированное на будущее и готовое к включению разнообразных стимулов. Фактически, хотя Южная Африка в настоящее время является одним из африканских государств, которое может содействовать и продвигать работы своих художников как на национальном, так и на международном уровне с помощью подобных мероприятий, проводимых раз в два года в Йоханнесбурге, работа Эстер Малангу еще более смелая, потому что она родился и вырос в условиях политических и социальных потрясений.
Comments
Post a Comment