Odessa. House of Scientists

 


Odessa. House of Scientists

 For those who do not know the city of Odessa, I must explain some things.

The district of Kotovsky is located quite far from the city centre and is a multi-storey building.

I am, who grew up in a real courtyard with trees and attics, was a little uncomfortable to imagine how our children would grow up in such an inhuman space. Such settlements with multi-storey skyscrapers are not created for people accustomed to ancient architecture and urban comfort. I thought this architecture could affect the development of our children.

When our Rada was 6 years old, I enrolled her in English language courses, which were located in a very beautiful building of the House of Scientists, in the historical centre of Odessa. It was a very correct step.

Rada's teacher was the wonderful Inna Semyonovna, who not only taught children the language but also organized a real children's English theatre on her own initiative. The theatre performances were amazing. I helped Inna Semyonovna and painted backdrops for the stage for performances, I also made costumes for children. Inna Semyonovna felt children very subtly, and this sometimes caused real tears of affection.

I will never forget the performance in which the light suddenly went out and my Radochka began to sing a lullaby in such a heartfelt voice that tears began to flow. I had no idea that she could sing.

Our trips to the House of Scientists were a feat for me - now I will explain why. In the morning I took children to kindergarten, then I went to work in the city by bus. The trip took almost an hour one way. After working until lunchtime, I returned back to the village, picked up the children and took both girls to the city for classes. We returned home in an hour. This happened three times a week. But it was definitely worth our efforts.



Одесса. Дом ученых
Для тех кто не знает города Одессы я должна объяснить некоторые вещи.
Поселок Котовского находится довольно далеко от центра города и представляет собой многоэтажные строения, как их сейчас называют человейники. Мне, выросшей в настоящем дворе с деревьями и чердаками было немного не по себе представлять, как будут расти наши дети в таком нечеловеческом простанстве. Подобные поселки с многоэтажными высотками не созданы для людей, привычных к старинной архитектуре и городскому уюту. Мне казалось эта архитектура может повлиять на развитие наших детей.
Когда нашей Раде исполнилось 6 лет я записала ее на курсы английского языка, которые располагались в очень красивом здании Дома Ученых, в историческом центре Одессы. И это было очень правильным шагом.
Нашим преподавателем стала замечательная Инна Семеновна, которая не только обучала детей языку, но еще по собственной инициативе организовала настоящий детский английский театр.
Спектакли театра были потрясающими.
Я помогала Инне Семеновне и рисовала для спектаклей задники для сцены, так же делала костюмы для детей.
Инна Семеновна очень тонко чувствовала детей и это порой вызывала настоящие слезы умиления. Я никогда не забуду спектакль в котором вдруг погас свет и моя Радочка стала таким проникновенным голосом петь колыбельную, что у меня потекли слезы. Я и не представляла себе, что она может петь.
Наши поездки в Дом ученых для меня были подвигом- сейчас я объясню почему.
Утром я заводила детей в детсад, потом ехала на работу в город на автобусе. Поездка занимала почти целый час в одну сторону.
Поработав до обеда, я возвращалась обратно на поселок, забирала детей и везла обеих девочек в город на занятия.
Через час мы возвращались домой.
Это происходило три раза в неделю.
Но это точно стоило наших усилий.








Comments

Popular posts from this blog

ОГХУ им. Грекова. Хроника 1865-1938

VERA KHOLODNAYA