South African Art.“Hyenas and other people” by Pieter Hugo

The most famous series of photographs by Peter Hugo: “Hyenas and other people”
“I first learned about the Nigerian ‘hyena people’ in 2005 thanks to a photo that went viral. The caption to the photo said that these people were debt collectors in Lagos. I realized that I needed to find them. However, the population of the country is 186 million people, so my chances were pretty low. But then in 2017, a journalist friend told me that they now live near his hometown of Kano in the north. Two weeks later I was on my way.

Hyena people wander: they never spend more than two days anywhere. I found them in a slum near the capital Abuja. Despite the language barrier, we got to know each other pretty quickly. Outside Lagos and Port Harcourt, I have not seen a single white person in Nigeria. So I probably seemed to them as strange as a guy walking a hyena down the street seemed to me.

We lit up weed to break the ice. It turned out that they were not debt collectors – they were more like city heralds, traditional storytellers who performed on the streets and sold potions after their performances. It reminded me of the stories I read about Eastern European circus troupes from the 1930s, except that these guys had hyenas, baboons and pythons instead of bears.

Seeing them perform was unforgettable. It was a tremendous sight. They beat drums to attract the crowd, and then removed the muzzles from the hyenas. Then they put their hands and even their head between the mouths of the animals. The goal was to convince the audience that they have special powers and that the audience can acquire them too if they buy their potions.
At first I tried filming street shows, but there was too much going on there. Then I realized that the relationship between man and beast is more interesting than all the fireworks of the show. Something very strange was going on between the guys and the hyenas, bordering on sadomasochism. These animals were brought out of the wild as young ones. They couldn’t go back. They were totally dependent on these guys for food. And these people depended on animals for their existence. They needed each other, but it was not an easy symbiosis.

I didn’t have much of a problem with hyenas. If they are fed and watered, they are cool, they are happy. But with baboons it was much more difficult. Baboons are so close to humans. I think they have much more complex emotional needs. The guys have scratches from baboons everywhere – they constantly fought. I don’t think the baboons were happy.”

Pieter Hugo

Самая известная серия фотографий Питера Хуго: “Гиены и другие люди”

“Впервые я узнал о нигерийских «людях-гиенах» в 2005 году благодаря фотографии, которая стала вирусной. В подписи к фото говорилось, что эти люди были сборщиками долгов в Лагосе. Я понял, что мне нужно их найти. Однако население страны составляет 186 миллионов человек, так что мои шансы были довольно низкими. Но затем в 2017 году друг-журналист сказал мне, что они сейчас живут рядом с его родным городом Кано на севере. Две недели спустя я уже был в пути.

Люди-гиены странствуют: они никогда нигде не проводят больше двух днейв одном месте. Я нашел их в трущобах недалеко от столицы Абуджи. Несмотря на языковой барьер, мы довольно быстро познакомились. За пределами Лагоса и Порт-Харкорта я не видел ни одного белого человека в Нигерии. Так что я, наверное, казался им таким же странным, как мне казался парень, выгуливающий гиену по улице.

Мы закурили травку, чтобы сломать лед. Оказалось, что они не сборщики долгов – они были больше похожи на городских глашатаев, традиционных сказочников, которые выступали на улицах и продавали зелья после своих выступлений. Это напомнило мне истории о восточноевропейских цирковых труппах 1930-х годов, которые я читал, за исключением того, что вместо медведей у ​​этих ребят были гиены, павианы и питоны.

Увидеть их выступление было незабываемым. Это было грандиозное зрелище. Они били в барабаны, чтобы привлечь толпу, а потом снимали с гиен намордники. Затем они просовывали руки и даже голову между пастями животных. Цель заключалась в том, чтобы убедить аудиторию в том, что они обладают особыми способностями и что аудитория тоже может их приобрести, если купит свои зелья.
Сначала я пробовал снимать уличные шоу, но там происходило слишком много всего. Потом я понял, что отношения между человеком и зверем интереснее всех фейерверков спектакля. Между парнями и гиенами происходило что-то очень странное, граничащее с садомазохизмом. Этих животных вывели из дикой природы еще детенышами. Они не могли вернуться. Они полностью зависели от этих парней в еде. И эти люди зависели от животных в своем существовании. Они нуждались друг в друге, но это был непростой симбиоз.

С гиенами у меня не было особых проблем. Если их кормить и поить, они классные, они счастливы. Но с бабуинами было намного сложнее. Павианы так близки к людям. Думаю, у них гораздо более сложные эмоциональные потребности. У ребят повсюду царапины от бабуинов – они постоянно дрались. Не думаю, что бабуины были счастливы.”













Comments

Popular posts from this blog

ОГХУ им. Грекова. Хроника 1865-1938

VERA KHOLODNAYA