The second New Year in Cape Town. Capse Klopse.
Second New Year in Cape Town
When we settled on Fresnaye, very close to Sea Point, we did not know that on January 1, a huge crowd of people flocked here and the celebrations of the so-called Second New Year’s Tweede Nuwe jaar and Kaapse Klopse (or simply Klopse) begin. It is a minstrel festival held annually on January 2 in Cape Town, South Africa.
As many as 13,000 minstrels take to the streets in colorful clothes, carrying colorful umbrellas or playing a variety of musical instruments. Minstrels self-organize in klops (“clubs” in Afrikaans Kaaps, but more accurately translated as troupes into English).
The custom has been preserved since the middle of the 19th century.
People regard the festival as a rite of renewal, shaped by the history of the cape. Events that are associated with Klopse during the holiday season include competitions for Christmas choirs, Cape Malay choirs and Cape minstrel choirs.
On the eve of January 1, people gather in Bo Kaap (Signal Hill Malay Quarter) to wait for the Tweede Nuwe Jaar (January 2) with Malay choir songs and ghem drums to mark the coming of the New Year.
In the 19th century, New Year was celebrated by the Dutch and considered the largest annual holiday. On January 2, the slaves were given a day off, and they were allowed to celebrate in their own way. Slavery was officially abolished at the Cape on December 1, 1834. Tweede Nuwe Jaar has become a celebration that brings together “Creole culture” in Cape Town. It is believed that the first carnival troupe was organized in 1887.
During the apartheid years, the Cape minstrels sang songs such as “Dis’n nuwe jaar” (This is the New Year), and many local songs that were more faithful to the Cape and local environment.
The modern tradition of the Cape Minstrels was influenced by the visit of American minstrels to the Cape. Old Cape minstrels like the Ethiopians had their own collection of Dutch and American songs. These minstrels paraded the streets of Cape Town and serenaded the locals with their songs. An 1884 engraving by Heinrich Egersdorfer depicts the regular marches of the local branch of the Salvation Army, which included many local residents, which may have contributed to the style of march that Klopse demonstrates today.
In 1862, the world famous Christie minstrels visited the Cape from the United States, and in 1890, Virginia’s Orpheus Macadoo Jubilee performers performed in Cape Town. The Christie minstrels were white men and women who smeared their faces with burnt cork to impersonate African American slaves. Between July 1890 and June 1898, they organized many minstrel shows in Cape Town, and it is believed that this contributed to the birth of the Cape Minstrels and the Raccoon Carnival.
The influences of visitors to the carnival included the tradition of painting faces in black and painting their eyes to make them look like “raccoons.”
In the 1900s, celebrations took place in different locations. In 1907, Green Point Cricket Club organized the first official carnival and moved it to the Green Point track, which later became a tradition. Events continued in 1908 and 1909, but then ceased until January 26, 1920, when the leader of the Organization of African Peoples, Abdullah Abdurahman, restored the “Grand Carnival on the Green Point Route.”
In 1921, the Cape Town Cricket Club held a rival carnival in Newlands, and this was the start of the minstrel competitions at various locations and by various organizing committees. The 1920s and 1930s New Years carnivals brought together minstrels, privates, brass bands, choirs and Malay choirs.
The festival was known as the Raccoon Carnival, but the local authorities have since renamed the festival as Cape Town Minstrel Carnival, as the term raccoon is considered an ethnic insult.
Второй Новый год в Кейптауне
Когда мы поселились на Фресне, совсем рядом с Си Поинтом, мы не знали о том, 1 января сюда стекается огромная масса людей и начинают празднование так называемого Второго Нового года Tweede Nuwe jaar и Kaapse Klopse (или просто Klopse). Это фестиваль менестрелей, который проводится ежегодно 2 января в Кейптауне, Южная Африка.
Целых 13 000 менестрелей выходят на улицы в ярких одеждах, неся разноцветные зонтики или играя на множестве музыкальных инструментов. Менестрели самоорганизуются в клопсе («клубы» на африкаанс Каапсе, но более точно переводится как труппы на английский язык).
Обычай сохранился с середины 19 века.
Люди считают фестиваль обрядом обновления, сформированным историей мыса. Мероприятия, которые связаны с Klopse в праздничный сезон, включают конкурсы для Рождественских хоров, хоров Cape Malay и хоров Cape minstrel.
Накануне 1 января люди собираются в Бо-Каап (малайский квартал на Сигнал-Хилл), чтобы дождаться Tweede Nuwe Jaar (2 января) с песнями малайского хора и барабанами гхема, знаменующими наступление Нового года.
В 19 веке Новый год праздновали голландцы и считали самым большим ежегодным праздником. 2 января рабы получали выходной, и им разрешалось праздновать по-своему. Рабство было официально отменено на мысе 1 декабря 1834 года. Tweede Nuwe Jaar стал праздником, объединившим «креольскую культуру» в Кейптауне. Предполагается, что первая карнавальная труппа была организована в 1887 году.
В годы апартеида менестрели мыса пели такие песни, как «Dis’n nuwe jaar» («Это новый год»), и многие местные песни, которые были более верны Капской провинции и местной среде.
На современную традицию мыса менестрелей повлияло посещение мыса американскими менестрелями. У менестрелей Старого Кейпа, таких как «Эфиопы», была своя собственная коллекция голландских и американских песен. Эти менестрели устраивали шествия по улицам Кейптауна и исполняли серенаду местным жителям своими песнями. На гравюре Генриха Эгерсдорфера 1884 года изображены те регулярные марши местного отделения Армии спасения, в состав которых входило множество местных жителей, что могло внести свой вклад в стиль марша, который демонстрирует сегодня Клопсе.
В 1862 году всемирно известные менестрели Кристи посетили Кейп из Соединенных Штатов, а в 1890 году исполнители юбилея Вирджинии Орфея Макаду выступили в Кейптауне. Менестрели Кристи были белыми мужчинами и женщинами, которые вымазали свои лица обожженной пробкой, чтобы выдать себя за афроамериканских рабов. В период с июля 1890 года по июнь 1898 года они организовали множество шоу менестрелей в Кейптауне, и считается, что это способствовало рождению мыса менестрелей и карнавала енотов.
Влияние посетителей на карнавал включало традицию рисовать лица черным и выкрашивать глаза, чтобы они выглядели как «еноты».
В 1900-х годах празднования проходили в разных местах. В 1907 году крикетный клуб Green Point организовал первый официальный карнавал и перенес его на трек Green Point, что позже стало традицией. События продолжались в 1908 и 1909 годах, но затем прекратились до 26 января 1920 года, когда лидер Организации африканских народов Абдулла Абдурахман восстановил «Большой карнавал на трассе Грин Пойнт» .
В 1921 году Кейптаунский крикетный клуб провел соперничающий карнавал в Ньюландсе, и это стало началом соревнований менестрелей в различных местах и различными оргкомитетами. Новогодние карнавалы 1920-х и 1930-х годов объединили менестрелей, рядовых, духовых оркестров, хоров и малайских хоров.
Фестиваль был известен как карнавал енотов, но с тех пор местные власти переименовали фестиваль в карнавал менестрелей в Кейптауне, поскольку термин енот считается этническим оскорблением.
Comments
Post a Comment