Exhibition of Polish photographer Krzysztof Geraltowski in the Odessa Maritime Art Gallery 2007

Exhibition of Polish photographer Krzysztof Geraltowski
Krzysztof Geraltowski has been dealing all his life with the most ungrateful and capricious models that a photographer can get. For more than half a century, he has been working in acting make-up rooms and on film sets - it turns out that even Anrzej Wajda and Daniel Olbrychsky need hundreds of shots to feel the outline of the future image.
Unlike many colleagues who try to “expose” celebrities with the help of photographs, to guess who they really are, Krzysztof does not hide that he is in love with the element of play.
Therefore, he allows his models any eccentricities: grimaces, wigs, costumes, false noses - everything goes into action where the eternal spirit of acting requires it. The fact that the heroes of the portraits come out exactly as they really are is not at all surprising: who knows better than a frequent visitor on the wings that the only way to understand an actor is to ask him to play himself.
Krzysztof has his own approach to portraiture. He strives not only for the similarity of the image with the original but also creates an image that can tell about a person, convey his character, occupation, habits, etc.
Each portrait of Krzysztof is not just a face shot in the right angle and the right light, it carries deep symbolism, revealing the soul of the person depicted on it. “I grab the person and invite him to my studio!” Says Pan Geraltovsky. And there I already incline him to my adventurous ideas.
He puts a bow on his head for the most real macho, wraps his face with a newspaper for a famous journalist, depicts an inveterate smoker without the head, as she drowned in puffs of smoke.
Willy-nilly, everyone looking at the rows of portraits “from Geraltovsky” will think: “How would he portray me?
Выставка польского фотографа Кшиштофа Гералтовского
Кшиштоф Гералтовский всю жизнь имеет дело с самыми неблагодарными и капризными моделями, какие только могут достаться фотографу. Больше полувека он работает в актерских гримерных и на съемочных площадках-оказывается, даже Анжею Вайде и Даниэлю Ольбрыхскому требуются сотни снимков, чтобы нащупать контур будущего образа.
В отличие многих коллег, стремящихся с помощью снимков „разоблачить” знаменитостей, угадать, какие они на самом деле, Кшиштоф не скрывает, что влюблен в стихию игры. Поэтому позволяет своим моделям любые чудачества: гримасы, парики, костюмы, накладные носы-все идет в дело там, где этого требует вечный дух лицедейства. То, что герои портретов выходят при этом именно такими, какие они на самом деле, ничуть не удивительно: кому же лучше завсегдатая кулис известно, что единственный способ понять актера- попросить его сыграть самого себя.
У Кшиштофа свой подход к портрету. Он стремится не только к сходству изображения с оригиналом, сколько создает образ, который может рассказать о человеке, передать его характер, род занятий, привычки и т.д.
Каждый портрет Кшиштофа- это не просто лицо, снятое в нужном ракурсе и правильном свете, он несет в себе глубокую символичность, раскрывая душу человека, изображенного на нем.-Я хватаю человека и приглашаю его в свою студию!- говорит пан Гералтовский. А там я уже склоняю его к своим авантюрным идеям.
Самому настоящему мачо он надевает на голову бантик, известному журналисту оборачивает лицо газетой, завзятого курильщика изображает без головы, поскольку она утонула в клубах дыма.
Волей-неволей каждый смотрящий на ряды портретов «от Гералтовского» задумается: «А как бы он изобразил меня?

Comments

Popular posts from this blog

ОГХУ им. Грекова. Хроника 1865-1938

VERA KHOLODNAYA